مشت جب

همانگونه که از نامش پیداست، مشتِ مستقیم باید مستقیم و بدون چرخش پرتاب شود. هدف این مشت عمدتا صورت حریف است.

سوال: در جیت­کان­دو چند مشت جب داریم؟

پاسخ: 6 تا. که چهار نای آن آنها با دست جلو، یکی از آن با دست عقب و دیگری با هر دو دست زده می­شود. 1) بلند 2) متوسط 3) کوتاه 4) دوبل 5) راست مایل 6) چپ مایل

 در حالت گارد بایستید. انگشتان دستان خود را شل و رها سازید. اینک بدون حرکتی تلگرافی آن را به سمت هدف پرتاب و در لحظه آخر انگشتان خود را مشت کنید. فقط فراموش نکنید که در حال اجرای ضربه کمر حود را به سمت داخل بچرخانید. (پای راست شما کمی به داخل رانده می­شود)

مشت کراس

بعد از جب انگشتی و مشت جب، سریعترین ضربه ای که می­توان با دست به حریف زد، مشت کراس است. مشت کراس نه به شکل مستقیم به صورت حریف، بلکه از چپ به گیجگاه و گونه و گردن و یا پهلوهای حریف برخورد می­کند.

سوال: در جیت­کان­دو چند مشت کراس داریم؟

پاسخ: 5 تا. که همگی آنها با دست چپ زده می­شوند. 1) بلند 2) متوسط 3) کوتاه 4) اورهند 5) هوک چپ

ضربه کراس در جیت­کان­دو برخلاف بوکس غربی و حتی سبک های کلاسیک آسیایی در مابین راه نمی­چرخد. به این صورت که مشت از زمان شکافتن باد و تا رسیدن به صورت حریف بی­هیچ چرخشی فرود میاید. این مزیت باعث صرفه­جویی در زمان و البته شدت تخریب ببیشتر می­گردد.

مشت هوک

وقتی که خیلی عصبانی می­شوم و می­خواهم حریف را واقعا داغان کنم به او یک مشت هوک می­زنم. همه بوکسورها معتقدند که این مشت قویترین مشت است به شرطی که درست اجاره شود و البته شرایطش محیا باشد. مشت هوک گونه، چانه و فک حریف را خرد می­کند. همچنین می­توان آن را به دنده­های حریف و یا کلیه هایش زد که باعث تخریب شدید می­شود. اما وای به حال زمانیکه این مشت را به مابین دوپای یک مرد بکوبید!

سوال: در جیت­کان­دو چند مشت هوک داریم؟

پاسخ: 6 تا. که همگی آنها با دست راست زده می­شوند. 1) بلند 2) متوسط 3) کوتاه 4) محکم 5) نرم 6) رو به بالا

برای آموزش زدن این ضربه به گونه­ ها و پهلوهای حریف می­توانید مقابل یک کیسه بزرگ بوکس ایستاده و به گونه­­ای که گفته شد به راست کیسه مشت بکوبید و البته آن را پس از مدتی با کراس­های چپ، ترکیبک کنید.

اما نحوه زدن هوک به مابین دو پای حرف:

مهاجم یک مشت مستقیم می­زند. ضربه­اش را دفع و همزمان زانو می­زنم و یک مشت هوکِ رو به بالا به مابین دوپای او می­کوبم. برای تمرین هوکِ رو  به بالا، در تمرینات یک هوک به راست کیسه، یک کراس به چپ کیسه زده، سپس زانو زده و به سطح زیر کیسه ضربه بزنید.

مشت آپرکات

مشت آپرکات سنگین­ترین مشت در تمامی سبک­هاست و قدرت بسیار زیادی دارد اما نمی­توان از آن به وفور همانند هوک و کراس و جب، استفاده کرد و تنها در برخی مواقع خاص، قابل اجراست. تنها هدف آپرکات، چانه و فک حریف است.

سوال: در جیت­کان­دو چند مشت آپرکات داریم؟

پاسخ: 2 تا. یکی با دست راست و دیگری با چپ زده می­شود. 1) راست 2) چپ معکوس

برای اجرای مشت آپرکات راست باید سنگینی تان را روی پای جلو بی اندازید. کمر را چرخانده و مشتتان را از کنار رانتان بالا آورده، در مابین راه آن را چرخانده (به گونه ای که انگشتان گره کرده مشتتان، رودروی صورتتان قرار گیرد) و آن را به فک و چانه و زیر استخوان گونه حریف بکوبید. برای اجرای آپرکات چپ معکوس، در حالت گارد بایستید. سنگینی خود را  روی پای عقب بیاندازید، کمرا کاملا چرخانده و همانند قبل عمل کنید