در جیت­کان­دو ضربه پش ت­مشت یک اصل مهم در مبارزه محسوب می­شود.

   در بسیاری از سبک­های رزمی، یا از این ضربه استفاده نمی­شود (به عنوان مثال این ضربه در مسابقات کیک­بوکسینگ خطا است) و یا استفاده نادرستی از این ضربه پرقدرت به عمل می­آید.

   پشت­ مشت: چشمان، بینی، گیجگاه، گونه و پایین­تنه­حریف را مورد هدف قرارد می­دهد.

سوال: در جیت­کان­دو چند پشت­مشت داریم؟

پاسخ: 4 تا. که همگی آنها (به غیر از یک مورد) با دست راست زده می­شوند. 1) بلند 2) متوسط 3) کوتاه 4) معکوس

   زمانیکه می­خواهید از این ضربه استفاده کنید باید به چند اصل مهم توجه فرمایید:

   اول اینکه مشت در ابتدا باید باز و به اصطلاح رها باشد و پس از پرتاب به سمت حریف و در لحظه آخر جمع شده تا سرعت و قدرت همزمان وارد گردد.

   مورد دوم درباره گارد شما در هنگام اجرای این ضربه است. اگر پشت­مشت را به صورت حریف می­زنید باید دست عقبتان از سینه، شکم و میان­تنه شما محافظت کند ولی اگر پشت­مشت را به میان­تنه حریف وارد می­کنید دست دیگر باید از صورت شما محافظت کند.

   دلیلش این است که در حال اجرای پشت­مشت، باید دست ضربه ­زننده کمی به عقب رود تا همانند یک تیر از کمان رها شود و این امر گارد محافظتی شما را باز و تا حدودی شکننده می­کند بنابراین تمرین صحیح پشت­مشت تنها باید با یک گارد بسته انجام شود تا این امر سرلوحه ذهنتان گردد.

   مورد سوم ترکیب کردن پشت مشت هاست. مرتب این شیوه را تمرین کنید: 

یک کیسه بوکس داشته باشید.و دو بر چسب اگر کوتاه ­قد هستید برچسب اول را کمی بالالر از صورت خود و اگر بلندقد هستید، برچسب را پایین­تر از صورت خود بچسبانید. برچسب دوم را نیز پایین کیسه نصب کنید. برچسب اول را سر حریف و برچسب دوم را پایین­تنه او فرض می­کنیم. اینک اینچنین ضربه بزنید: یک تک پشت­مشت سرعتی قدرتی به صورت حریف (بالای کیسه)، مکث و سپس دو پشت مشت سرعتی -و نه قدرتی- دوباره به سر حریف و اینک یک ضربه پشت مشت قدرتی به پایین تنه حریف (پایین کیسه).

 هدف از این تمرین، ضربه زدن به صورت حریف، گیج کردن و گول زدن وی در ادامه و در پایان، ضربه زدن به نقطه حیاتی وی می­باشد.

 حرف آخر؛ پشت­ مشت را جدی بگیرید و برای رسیدن به سرعت و قدرت در این ضربه سخت تمرین کنید. پشت­مشت قوی­تر و انفجاری­تر از چیزی است که خیلی­ها فکر می­کنند!